1. Daar gaan we weer

12 juli 2018 - Utrecht, Nederland

Argentinië, Peru, of de Filipijnen. Of toch Maleisië? Inmiddels heb ik er een sport van gemaakt om goedkope vliegtickets te zoeken. Ik stuitte op een vlucht van Berlijn naar Singapore voor dermate klein prijsje dat ik hem niet kon laten liggen. Vervolgens heb ik voor een paar tientjes een vlucht van Amsterdam naar Berlijn geboekt. Er zit ruim 24 uur tussen de vluchten dus ik heb mooi de tijd in Berlijn voor een slentertocht en een goed glas Weizen.

Vanuit Singapore kan je makkelijk de grens met Maleisië oversteken, maar ik heb er toch voor gekozen een vlucht te boeken naar Manila op de Filipijnen. Wederom wat ruimte gelaten tussen de vluchten zodat ik twee volle dagen heb om Singapore te bekijken. Alles opgeteld ben ik voor zo'n €300,- aan de andere kan van de wereld. Dit is wel enkel de heenreis, terug moet ik nog boeken.

Maargoed, de Filipijnen dus: het land van de 7500 paradijselijke eilandjes tussen China en Australië. Ter voorbereiding heb ik globaal een route geschetst. Van Manilla ga ik naar Palawan om hier Puerto Princesa, El Nido en Coron te bekijken. Vanaf Coron wilde ik eigenlijk naar het idyllische Boracay, dit is het mooiste plekje van het land heb ik mij laten vertellen. Kennelijk heb ik mijn huiswerk niet gedaan want dit eiland is van april tot oktober gesloten voor toeristen. Van Coron ga ik dus in een keer door naar Moalboal op Cebu en via Oslob en Siquijor weer terug naar Manila.

Op de terugweg hoop ik nog een paar dagen Kuala Lumpur mee te pakken. Belal, een jongen met wie ik in HongKong optrok, gaat me daar rondleiden.

19 juli vertrek ik en ik denk dat ik na 3 tot 4 weken weer huiswaarts ga.

Om de zoveel dagen schrijf ik een blogje en upload ik wat foto's op de Fabiansichtkaart. Ken je toevallig leuke hostels, duikspots, grotten, watervallen, activiteiten of wat dan ook: alle tips zijn welkom!