2. Sapa & Ha Long Bay

13 maart 2017 - Sapa, Vietnam

Yoooo mijn tweede blog alweer! Vanuit Hanoi ben ik op de nachtbus gestapt naar Sapa. We vertrokken om 22:00. Om 22:05 reed de chauffeur met z'n bus tegen een brug aan. Best knap wel, Stevie Wonder had kunnen zien dat dat niet zou passen. maargoed. Ik in een nachtbus dus, dat ding is absoluut niet gemaakt voor 1meter 96, maar meer voor de gemiddelde Vietnamees van 1 meter 40. Niet geheel comfortabel dus. Komt nog bij dat de chauffeur als een idioot reed. Nachtje doorhalen dus. We kwamen aan om 4 uur maar mogen tot 6 in de bus blijven liggen. Dan stap je de bus uit en ben je in een hele andere wereld. Met Spencer uit Canada een kop koffie gescoord en een trektocht geboekt die 8am begint. Onze gids, Su, is 22 en ze heeft haar dorp nog nooit verlaten. Ze raadt mij aan om laarzen te huren want het is modderig na de regen van vanacht. Dus ik naar dat laarsverhuur-zaakje. 46, zo'n grote maat hadden ze nog nooit gehoord. maat 45 wordt van zolder gehaald en ondanks knellende tenen besluit ik ze toch mee te nemen. We vertrekken met 12 anderen voor een tocht door de bergketen aan de Chinese grens. En omdat we 's nachts blijven slapen bij een familie ergens in een hutje, moeten de backpacks mee. De eerste dag 21 kilometer, de tweede dag 13km. Mijn  backpack is gelukkig niet zo zwaar. Er gaan ook 6 vrouwtjes mee uit het dorp om ons te begeleiden ofzo. Ik weet eigelijk nog steeds niet waarom ze meegingen. Ze zagen er wel grappig uit met hun klederdracht. De tocht was echt super! Enorm veel rijstvelden, mooie watervallen en uitzichten waar je u tegen zegt. De groep is ook erg gezellig, al gingen we wel direct na het avondeten slapen. De volgende ochtend vertrekken we om 8 uur en komen we eind van de middag weer aan in Sapa. Ben best wel gesloopt. Ik neem een nachtbusje terug naar Hanoi, deze keer zitten er bijna alleen maar locals in de bus en dat is even anders dan op de heenweg: 's nachts lekker schreeuwen door je telefoon, muziek luisteren zonder oordopjes en ken je dat 'ggg-geluid' om je speeksel in je mond te verzamelen? nou dat dus en dan 6 uur lang. Mja ik kon toch niet slapen. Terug in Hanoi hoor ik dat er een bus gaat naar Ha Long Bay en aangezien ik daar sowieso heen wil besluit ik deze te nemen. Er gaan meerdere backpackers mee. Na 2 uur komen we aan op Cat Ba, het grootste eiland van de 1669 eilandjes in Ha Long Bay. Vanaf daar pakken we de boot naar Monkey Island.

Er is een hostel met een groote ruimte met 20 stapelbedden op een rotsklif, en vooral het uitzicht vanuit de badkamer is fantastisch! We gaan dezelfde middag nog de boot op om te zwemmen. We mogen vanaf het dak van de boot springen, dat was best gaaf. Vervolgens gingen we kanoën en de meneer van het hostel, Dath, ging ook mee. Hij geeft uitleg over de legende van Ha Long Bay, ik bespaar jullie hier het verhaal maar het is best tof, over draken enzo, doe maar even Googlen.

Dath vertelt ook over de mensen die wonen op van die vlotten in Ha Long Bay. Er wonen in totaal zo'n 3000 mensen op vlotten. Ze vissen elke dag en de honden op de vlotten bewaken het fort als ze uit vissen zijn. De kinderen gaan niet naar school want dat kost geld en ze nemen later toch wel papa's vlot over. Leuk feitje: als wij lang op zee blijven kunnen we zeeziek worden, deze mensen, en zelfs de honden, kunnen landziek worden als ze aan land gaan.

's avonds is er in het hostel een barbecue waar voornamelijk vis op gaat, gekocht van de locals. Heerlijk!

De volgende ochtend doen we een ontbijtje en besluiten we (ik en 6 anderen) om het Monkey Island te verkennen. We klimmen naar de piek van het eiland om daar het uitzicht te zien, en we zien natuurlijk de apen. Eind van de middag neem ik weer de boot en de bus terug naar Hanoi.

Vanacht verblijf ik weer in hetzelfde hostel in Hanoi. Het plan is om morgenochtend de 2100km tocht richting Ho Chi Minh te beginnen met Ninh Binh als eerste stop.

1. Jack tijssen:
    13 maart 2017
    Je hebt wel leuke vriendinnen zo te zien. Er staat nog veel te wachten jongen!!.
    Je moet als het even kan de viëtcong tunnels bezoeken is de moeite waard.
    groetjes Jac
  2. Paul aggaatje:
    13 maart 2017
    Lekker bezig man! Leuk ook die internationale contacten met andere backpackers.
    Geniet ervan jongen.

PS: Tip voor de volgende blog: alinea's :)

Groet, Peter
  3. Mirjam:
    17 maart 2017
    Leuk om te lezen Fabian. Een heel avontuur en improviseren tussen die kleine mensjes! Slaap je wel?
    Xxx Mams